Informare nr. 48 – Birou avocatura Neacsu si Asociatii 12.02.2014

Informare nr.48

cu privire la masurile luate de administratorii judiciari fata de masurile judecatorului sindic dispuse la termenul de judecata din data de 09.10.2013 si cu privire la decizia de formulare a unei plangeri penale

 In primul rand, tinem foarte mult sa va multumim acelora dintre dumnevoastra care au inteles sa se prezinte la termenul de judecata, prezenta dvs si suportul acordat noua la acest  termen fiind foarte importante in economia cauzei. Va invitam sa participati si la termenul de judecata din data de 26 februarie 2014, cand se vor lua, de asemenea, decizii importante in ceea ce va priveste.

Cel mai important lucru de spus privitor la termenul din 09.10.2013 este ca judecatorul sindic a dispus, fata de cererea administratorilor de pronuntare a falimentului, amanarea solutionarii acesteia, citez: ”…proroga cererea de trecere la faliment avand in vedere ca sunt cereri nesolutionate cu privire la restituirea apartamentelor, pune in vedere consortiului de administratori sa discute cu fiecare proprietar (n.n. – corect: cumparator) in parte posibilitatea de preluare a apartamentului in faza in care este si cu plata diferentei de pret conform contractului incheiat de parti.”

Interpretarea oferita acestei dispozitii de catre administratorii judiciari este ca toti cumparatorii sunt chemati sa plateasca integral pretul apartamentului contractat, in schimbul predarii apartamentului in starea in care acesta se afla in acest moment (T1 – structura, adica aprox 35% din imobil, iar T4 – aproape de stadiul “la rosu”, adica aprox.50% din imobil).

Am exprimat inca de la termenul din 09.10.2013 opinia ca o asemenea masura ar fi abuziva, pentru considerente evidente.

Cu toate acestea, aceasta interpretare este sustinuta in continuare de administratori, iar , in perspectiva reiterarii cererii de faliment, este importanta decizia dvs de a accepta, ca solutie ultima, aceasta “oferta”.

Desigur ca vom continua in numele dvs demersurile judiciare deja pornite, mai ales cele din dosarele 4279/3/2013 si 9602/3/2013 (cereri de executare a obligatiei de a face, respectiv de a preda apartamentele in stadiul actual de executie, dar fara plata vreunui rest de pret, atata timp cat starea apartamentului nu justifica o asemenea plata) precum si cele de a convinge judecatorul sindic de corectitudinea altor solutii, dar succesul acestor demersuri nu este garantat, astfel incat sta doar la aprecierea dvs daca veti lua o decizie fundamentata cu precadere economic de a accepta acest compromis propus de administratorii judiciari.

Pentru a intelege acest compromis si a lua o decizie, va ofer cateva detalii:

–       Sunteti chemati sa platiti restul de pret pana la pretul integral, sa achitati ulterior si sumele necesare finalizarii constructiei (evaluate destul de lax de catre un evaluator angajat de catre EH la suma de 310 EUR/mp), pentru a beneficia de un apartament finalizat care are o anumita valoare de piata care va va permite sa recuperati parte din investitia anterioara.

–       Exemple de astfel de calcule economice ar fi acestea (va rog sa le adaptati situatiei dvs de fapt):

  1. O garsoniera de aprox.43 mp, pentru a carei dobandire si finalizare trebuie achitat 18.500 EUR (un rest de pret de aprox.5000 EUR si o contributie la finalizare de cel putin 310 EUR x 43 mp = 13.500 EUR), va valora aprox. 35.000 EUR, rezultand ca, din avansul achitat de aprox. 40.000 EUR, se vor recupera aprox. 16.500 EUR (= 35.000 EUR – 18.500 EUR);
  2. Un apartament de doua camere de aprox.64 mp, pentru a carei dobandire si finalizare trebuie achitat 28.000 EUR (un rest de pret de aprox. 8000 EUR si o contributie la finalizare de cel putin 310 EUR x 64 mp = 20.000 EUR), va valora aprox. 55.000 EUR, rezultand ca, din avansul achitat de aprox. 70.000 EUR, se vor recupera aprox. 27.000 EUR (= 55.000 EUR – 28.000 EUR);
  3. Un apartament de trei camere de aprox.88 mp, pentru a carei dobandire si finalizare trebuie achitat 37.000 EUR (un rest de pret de aprox. 10.000 EUR si o contributie la finalizare de cel putin 310 EUR x  88 mp = 27.000 EUR), va valora aprox. 75.000 EUR, rezultand ca, din avansul achitat de aprox. 100.000 EUR, se vor recupera aprox. 38.000 EUR (= 75.000 EUR – 37.000 EUR);

In zilele care vor urma, va rugam sa transmiteti, fie pe e-mail, fie verbal colegilor nostri care va contacteaza telefonic, decizia dvs de a accepta sau nu compromisul oferit. Este de remarcat ca sunt cumparatori care au achitat integral pretul apartamentului contractat, care vor suporta astfel doar contributia de finalizare si care pot tinde spre acceptare intr-o masura mai mare decat aceia care mai au de plata si rest de pret.

In urma colectarii acestor decizii, vom organiza o intalnire cu consortiul de administratori ai EH , anterioara termenului din 26.02.2014, pentru a raspunde ofertei acestora.

Desigur ca pentru toti acei clienti care accepta oferta de mai sus vom cauta sa exprimam rezerve care sa ne permita cel putin solicitarea de daune de la persoanele responsabile de insolventa si de neindeplinirea obligatiilor EH rezultate din contractele incheiate.

La acest moment, atitudinea bancii creditor ipotecar este de a lasa administratorii judiciari sa continue acest abuz, fara a comunica vreo posibilitate de solutionare amiabila de genul celor discutate in luna decembrie 2013.

In aceste conditii, in urma unei intalniri a Grupului de Initiativa T1/T4 din data de 05 februarie 2014, fata de cele aratate mai sus, s-a decis sa reluarea temei de lucru privind formularea unei plangeri penale, fata de potentialul comiterii urmatoarelor infractiuni:

i)               infracţiuni contra patrimoniului, care au produs consecinţe deosebit de grave;

ii)             bancruta frauduloasă;

iii)            deturnarea de fonduri.

Va reamintim ca, intr-o opinie legala transmisa deja dvs, am comunicat ca se poate aprecia ca au constituit/au aderat la asocierea in vederea comiterii de infracțiuni grave, în accepțiunea legii 39/2003, actualizată, entități precum: S.C. EUROHABITAT S.R.L., MADELEY ENTERPRISES LIMITED, EL ROM CONSULTING ENGENEERING, VELVAL TRADING LTD, YAPTEK INSAAT PROJE IZOVASYON SANAYI LTD, ZINGER HOROWITZ BUCH DICKMAN, asociere sprijinita de catre PIRAEUS BANK si, ulterior intrarii in insolventa, de catre administratorii judiciari.

Completam cele aratate prin opinia legala aratata cu mentiuni legate de intrarea in vigoare a Noului Cod de Procedura penala si altele legate de onorariu, rezultate din primele:

I. Mentiuni privind procedura penala

1. In acord cu dispozitiile Noului Cod de Procedura Penala, la primirea sesizarii regulat introduse, organul de urmarire penala va dispune inceperea urmaririi penale in rem, daca din cuprinsul actului de sesizare nu rezulta, cu evidenta, vreo cauza ce impiedica exercitiul actiunii penale.

2. Subsecvent inceperii urmaririi penale in rem, se va proceda la strangerea de probe, in cadrul procesului penal, pentru a se stabili daca fata de persoanele nominalizate in cuprinsul plangerii exista banuiala rezonabila ca au savarsit infractiuni.

3. In cazul in care din probele administrate (inclusiv declaratiile persoanelor vatamate) rezulta indicii temeinice (sau date) ca cei denuntati ca ar fi savarsit o infractiune, se va prodeca la inceperea urmaririi penale in personamInceperea urmaririi penale in personam atribuie calitate de suspect celor fata de care s-a dispus inceperea urmaririi penale. Suspectii vor fi incunostiintati despre calitatea detinuta in procesul penal, li se va prezenta acuzarea si vor avea dreptul sa dea declaratie (daca vor consimti la aceasta).

Consideratiile de mai sus vin sa precizeze faptul ca, daca anterior datei de 1 februarie 2014, procesul penal ar fi debutat cu acte premergatoare de cercetare – etapa in care nu se puteau strange probe in cadul procesului penal – actualmente inceperea urmaririi penale fata de fapta se dispune la chiar primirea sesizarii. Inceperea urmaririi penale are o importanta deosebita, favorabila petentilor, pentru ca poate permite tehnici speciale de supraveghere (e.g. – interceptari) sau perchezitii; in acest sens posibilitatea organului de urmarire penala de a descopri un ilicit creste considerabil.

II. Mentiuni privind costurile reprezentarii

Pentru activitatea de redactare a unei plangeri penale si reprezentare a Pagubitilor Planorama in cadrul procesului penal – faza de urmarire penala, propusesem un onorariu de 10000 EUR + TVA.

Ca urmare a modificarilor de procedura penala intervenite, va propunem ca plata onorariului sa se efectueze astfel (cu precizarea ca aceste onorarii se vor imparti in mod egal intre toti cei care isi insusesc formularea acestei plangeri):

1. suma de 6000 EUR + TVA la semnarea contractului de asistenta juridical, pentru redactarea plangerii penale si asistenta in faza urmaririi penale in rem;

2. suma de 4000 EUR + TVA imediat dupa inceperea urmaririi penale in personam fata de persoanele nominalizate in cuprinsul plangerii.

Pagubitii Planorama vor avea posibilitatea de a se constitui parti civile in cadrul procesului penal in vederea recuperarii prejudiciului incercat prin ilicitul penal comis. Vor fi tinuti la repararea prejudiciului pentru cazul unei condamnari atat persoanele fizice cat si persoanele juridice care au contribuit la producerea acelorasi infractiuni, deci inclusiv banca. Prin atragerea raspunderii persoanelor fizice se evita practic riscul insolvabilitatii persoanelor juridice, daca este cazul.

In aceste conditii, va rugam ca in urmatoarele zile, odata cu opinia dvs privitoare la oferta EH, sa ne transmiteti si opinia privind sustinerea initiativei de formulare a plangerii penale aratate mai sus.

Pentru lamuriri suplimentare, nu ezitati sa ne contactati. 

Bucuresti, 12 februarie 2014

Cu consideratiune,
Av. Mihai Neacsu

Cont pentru plata întreținerii

ASOCIATIA DE PROPRIETARI TURN T3
CIF: 28993486
ING BANK
Cont: RO33INGB0000999905573937
Str. Doamna Ghica 32B, sector 2, Bucuresti